Je v naší sluneční soustavě opravdu planeta X?

Objevili jsme všechny planety v naší sluneční soustavě, nebo se v ní ukrývá ještě nějaké další, dosud neznámé těleso?

Astronomové se nyní zaměřili na jiné solární systémy. Hledají a nacházejí vzdálené exoplanety, kterých je v současnosti známo celkem 825, a další budou jistě přibývat. Snad právě proto se na pořad dne dostává i otázka: skutečně víme i o všech planetách, které obíhají v naší sluneční soustavě? Důkazy sice žádné nemáme, ale existenci velké a dosud neznámé planety za oběžnou dráhou Pluta vyloučit nelze.

[pullquote_right]Britský vědec John Murray na základě propočtu odchylek v drahách třinácti komet usoudil, že za Neptunem se musí nacházet nějaké dosud neznámé těleso.[/pullquote_right]

Domněnky o existenci dalších planet se vyrojily po objevu Neptunu. Důvodem byly nepravidelnosti v jeho pohybu.  Ani objev Pluta v roce 1930 ale nedokázal uspokojivě vysvětlit poruchy Neptunovy oběžné dráhy – ty se ale dnes připisují nepřesnostem ve výpočtech. Přítomnost hypotetické planety X by však vysvětlovala změny oběžných drah komet v Oortově mračně. Britský vědec John Murray na základě propočtu odchylek v drahách třinácti komet usoudil, že za Neptunem se musí nacházet nějaké dosud neznámé těleso. Jeho závěry potvrdil i americký astronom John Mates. Ten dokonce nevylučuje, že daným tělesem může být i vyhaslý hnědý trpaslík, což by svědčilo o tom, že naše soustava je dvojhvězdná, stejně jako většina solárních systémů ve vesmíru.

Existenci hypotetické planety X naznačují i nová zjištění v Kuiperově pásu. Astronomové předpokládají, že pás tvoří nejméně 70 000 objektů o průměru větším než 100 km, přičemž tento pás se táhne do vzdálenosti 150 miliard km za oběžnou dráhou Pluta. Přestože řada těchto objektů se nachází za Plutem, zatím se nepodařilo objevit ani jeden ve vzdálenosti větší než 1 500 milionů kilometrů za Plutem – jako by je něco smetlo. Mohla tento prostor „vyčistit“ svou gravitací ona tajemná planeta?

Pokud opravdu existuje, vzhledem k ohromné vzdálenosti ji nebude snadné objevit. Nezaregistrovaly ji ani sondy Voyager a Pioneer, které se dostaly až na okraj naší sluneční soustavy. To ale podle astronomů nic neznamená – vesmír je až příliš rozsáhlý a šlo by spíš o velkou náhodu. Po záhadném tělese zatím bezvýsledně pátrá i vesmírný teleskop NASA Wide-Field Infrared Survey Explorer. Na jakékoli závěry je ještě příliš brzy, ale možná nás jednou čeká velké překvapení.

Zdroj: abc.net

• petr

planeta x je ty debile nevys planety ani nasi slunecni soustavu kokote

emoce s tebou cloumaji jen co je pravda, že by puberta? kde ta planeta je? a proč má označení X , a Čim je tvořená a……..?

• NaNebevzeti

Všichni jste mimo!! konec světa nastane!!! připravte se hříšníci!!!! 21.12.2012 se zhasne a končíte ! ! !

• FFS

Zdravím kolegu trolla.

• JirkaF

tři dny tmy…to bude panečku čistka

On to nezná, na školení “ Jehovistou snadno rychle“ toto neprobírají :-)))

• anon

všechny ty hovadiny,pláca církev,to není pravda vubec…

• anon

žadna planeta X a nebo niburu v naší sluneční soustave proste nikde není evidovana,ani neexistuje !! takže jsou to samé bláboly,aji stím koncem sveta,je to prosta tuplovina a krávovina,hromadí se zpravy,a pak tím ubližit nebo zabít normalního človeka nejak,ten človek není duševne zdravej,když píše pořad takove veci,konec sveta nebude lidi !!! se proberte,a kouknete se dolu!!!!!!!!!!!

• Ryochi

Ty jsi na okraji sluneční soustavy byl nebo jsi měl možnost tam nahlédnout?
      Ten fakt, že tělesa tam prostě z nějakého důvodu mění svou dráhu tam prostě je, + milion dalších věcí. Takže dokud mi nepodložíš svoje tvrzení, budeš pro mě jen blázen, co se snaží vyvrátit vyvrátit názor jinému bláznovi.

Tady o konci světa nikdo nepíše, ale o vyhaslým hnědým trpaslíkovi. Standardní vědecké bádání. Už z těch proroctví šílíš……….:-)

• neberu ti tvoji hypotezu o neexistenci one planety ale jak mi vysvetlis ze se v historii cca 3x udali veci ktere se mohou dit jen pokud se nase planeta dostane do gravitacniho pole jineho vetsiho telesa ktere ma gravitaci mnohonasobne vetsi nejsem fzyik ani expert na jevy spusobene gravitaci vetsiho telesa na nasi planetu ale vsadim se o co chces ze to zpusobi poradnej bordel takze bez do nejakz poradnz knihovnz ne takevejch tech mestskejch kde seyenes pohadkz na dobrou noc ale takovejch tech kde seyenes kopie hzstorickejch dokumentu atd. a az si prectes to ze se v historii dely nevysvetlitelny veci nemyslim tim huceni planety ale treba dva dny trvajici zemetreseni atd. to same lze najit i na netu ale duveryhodnost netu v dnesni dobe je na bodu !!!0!!!

• anon

žadný konec sveta nebude,meli by to zakazat takové hloupe tupe zprávy,a FBI by mela dohledat toho dementa,kterej vypouští ven,takové zprávy,pak tím potom nejak ubližit človeku,ten dotyčný co to píše ty nesmysli není v pořadku.

• ešte sme poriadne nespoznali ani našu vlastnú planétu, nie to slnečnú sústavu. stále sú nepreskúmané hlbočiny v oceánoch ale aj na súši je kopec nepreskúmaného, čo nás dokáže sem tam prekvapiť. takže tvrdiť, že vo vesmíre niečo neexistuje, je čistá ignorancia