Známky života na Venuši?

Díky sovětským sondám řady Veněra, které v 70. a 80. letech minulého století přistály na povrchu Venuše, jsme získali historicky první záběry naší sesterské planety, jež je pokryta neproniknutelnými oblaky. Fotometrické optomechanické kamery také naskenovaly její povrch, takže víme, jak vypadá její krajinný reliéf. Na snímcích jsou ale i podivné objekty, které se chovají jako živé bytosti…

Tvrdí to doktor fyziky a matematiky Leonid Ksanfomaliti z Institutu kosmického výzkumu Ruské akademie věd. Podle něj byly na Venuši objeveny „různé velké měnící se nebo mizející objekty velikosti, jejichž původ se vzhledem k nízké kvalitě snímků nedá objasnit“. A proč je dnes takový zájem o historické dokumenty? Podle vědce je tu pádný důvod: „Nyní objevujeme stále nové a nové exoplanety, mezi kterými se musí vyskytovat tělesa podobající se Venuši,“ říká Ksanfomaliti. Zaměřujeme se ale především na tělesa v „obyvatelné zóně“ a hledáme planety s podobným tlakem, teplotou a složením atmosféry, jaké máme na Zemi. Podle Ksanfomalitiho bychom ale neměli vylučovat možnost, že život vznikl i za jiných podmínek, například při relativně vysokých teplotách.

Nejzajímavější objekty jsou na panoramatických snímcích pořízených Veněrou 13 dne 1. března 1982 v průběhu dvou hodin a šesti minut. Na prvních záběrech „něco“ je, na druhých pak už ne – například „štír“, který svým tvarem připomíná pozemské členovce. „Štír“ se objevil na snímku v 90. minutě ve chvíli, kdy se zapojila kamera. Za 26 minut už tam ale nebyl a na jeho místě zůstala jen drážka v zemi. Dále byl na snímcích „černý odstřižek“. Ten byl zachycen hned na první fotografii vedle kuželu, který měřil mechanické vlastnosti půdy – potom ale zmizel. Sonda tu vyfotografovala i „disk“, který z neznámých důvodů měnil tvar.

Ksanfomaliti se domnívá, že někteří „obyvatelé“ Venuše mohli „zmizet“ kvůli výsadku modulu. Mohl je „odvát“ nebo zasypat. Nicméně poté se část „Venušanů“ sama znovu „vyhrabala“ na povrch. To dokazují snímky pořízené za 1,5 hodiny, kde se původně ztracené objekty znovu objevily na původních místech. Podle vědce „je zřejmé, že zachycené objekty vykazují přinejmenším zčásti vlastnosti živých bytostí“.

Zdroj: kp.ru

• Jirka

myslis ze ne? :D …

• Marek

Jeste by se sluselo dodat, ze kolem Venuse obiha od roku 2006 evropska sonda Venus Express a ta za tech skoro 6 let nic zvlastniho nezaznamenala.