Japonci chtějí postavit výtah do vesmíru

Slavný autor sci-fi a vizionář A. C. Clarke popsal ve svém románu „Rajské fontány“ z r. 1979 výtah na oběžnou dráhu. Asi by sám nevěřil, že jeho vize se jednou stane skutečností. Japonská firma Obayashi Corp. chce vybudovat obří kosmický výtah vedoucí do výšky 96 000 km nad Zemí. Ambiciózní projekt by měl být dokončen okolo roku 2050.

„Koncept autorů sci-fi bylo možné začít brát vážně po roce 1991, kdy byla objevena uhlíková nanovlákna, jež jsou 20x silnější než ocel,“ uvedl vedoucí projektu Satomi Katsuyama. Kabina určená pro 30 cestujících pojede rychlostí 200 km/h. K orbitální stanici ve výšce 36 000 km se tak dostane za 7,5 dne. Výtah se bude využívat nejen pro přepravu osob, ale i nákladů.

Jako protizávaží poslouží kabel vedený ve výšce 60 000 km nad geostacionární oběžnou dráhou Země. V tomto bodě dosáhnou kosmické lodě jednoduše únikové rychlosti, aby se mohly vydat k planetám naší sluneční soustavy.

I Google si zahrává s myšlenkou vytvořit infrastrukturu opouštějící zemskou atmosféru bez použití raketového pohonu. Vesmírné výtahy jsou prý dalším projektem divize Google X.

Zdroj: Mainichi Japan, Science.compulenta

• Onřej

Jediný co bude asi vadit je to že se bude výtah pohybovat se zemí což znamená že po cestě s sebou vezme všechny satelity a smetí co se mu postaví do cesty nebo naopak :D Jestli má někdo řešení sem s ním :D rád se poučím :)

• Jirka

říká ti něco stav beztíže? Neboj ten se udrží sám ;)

To mam docela obavy. Jak stav bez tize? Kde? Ona gravitace potvora jedna je i ve vesmiru. To ze astronauti litaji vzduchem je diky efektu volnyho padu. Iss je vuci Zemi v neinercialni vztazne soustave. Pokud tam bude natazeny lano je z toho inercialni vztazna soustava. ;nb

• V

Možná bych dodal, že samotná rotace země není taky nejpomalejší..
        Tak nějak si nedokážu představit, že by existovala nějaká slitina, co by trčela ze země až na oběžnou dráhu a jen tak držela pohromadě.

Chyba omlouvam se pokud to bude v Lagranciho bodu tak to možný asi je. Já si původně myslel, že bude jezdit jen na uroven ISS . Stejne jak se vytahu bude vyhybat ten kosmickej bordel a druzice?

• Jendar

Aha, tak to mi někde uniklo, že už vynalezli ten slavný materiál, co se bude sám schopen v takové výšce unést, natož aby udržel ještě něco dalšího. To je totiž to jediné, co k tomu potřebujem, ostatní je jen otázkou peněz.