Záhada Turínského plátna stále nevyřešena

0
650

Je jednou z věčných záhad, které milovníky tajemna stále vzrušují. Oficiálně je tzv. Turínské plátno relikvií, která je podle katolíků částí látky, do níž byl zahalen Ježíš Kristus poté, co bylo jeho tělo sňato z kříže. To, co je na plátně tak vzrušující, je otisk lidské postavy s výraznou tváří, podobnou Kristovým podobiznám, jak je známe z obrazů i plastik.

Realisté a skeptici označují relikvii z Turína za mistrný podvrh a odmítají se jí vůbec zabývat. Ale plátno nedá spát ani některým seriózním vědcům, kteří neustále přicházejí s novými a novými teoriemi, jak mohlo vzniknout.

Nejnovější výzkum italských specialistů teď přišel s tou úplně nejnovější. Podle ní vznikl obraz na plátně s pomocí technologie, která ovšem nebyla známa běžným smrtelníkům ve 13. století, kdy byla textílie zhotovena. Otisk mohl vzniknout například pomocí „oslepujících“ záblesků světla vydávaného krátkovlnnými vysílači. Autoři této teorie sami říkají: „Víme, že to je neuvěřitelné. Ale jiné vysvětlení nemáme. Ať si s tím katolická církev nějak poradí.“

Další vědci zase nabízejí vysvětlení vzniku pomocí nějaké jednoduché fotografické technologie, která umožnila zachytit otisk lidského těla i obličeje do jemné plátěné tkaniny. Uvažuje se dokonce o tom, že staršího plátna mohl využít některý z geniálních renesančních umělců ke svým pokusům s primitivními fotografickými přístroji. Mezi těmi, kteří se měli o něco podobného pokoušet, nechybí pochopitelně známý inovátor Leonardo da Vinci, ale zmiňován bývá také neméně slavný Giotto.