Anders Breivik má svůj předobraz ve hře Dragon Age 2

5
986

Dnešní počítačové hry umí stejně jaké filmy a literatura realitu nejen popsat, ale i předjímat. Anderse Beringa Breivika, který loni v červenci zabil v Norsku 77 lidí, představila už několik měsíců před jeho hrůzným činem počítačová realita, konkrétně hra Dragon Age 2.

Norsko je jedním z největších evropských příjemců běženců ze Somálska, Iráku, Afghánistánu a dalších zemí. Breivik je představitelem nové generace evropských nacionalistů, kteří proti tomuto trendu vystupují. Tvrdí o sobě, že chrání Evropu před islamizací a multikulturalismem, a skutky, které spáchal, považuje za nezbytné.

Extrémisté jeho typu jsou v Evropě ještě poměrně vzácní, ale herní průmysl s nimi již nějakou dobu pracuje. Breivikova téměř identická kopie včetně vizuální podoby (vysoký blondýn s árijskými rysy) se objevila ve hře Dragon Age 2. Postava mága na útěku a odpadlíka se shodou okolností jmenuje také Anders. Hra od výrobce Electronic Arts přišla na trh loni v březnu, tedy čtyři měsíce před Breivikovým masakrem.

Ve hře Dragon Age 2 utíká rodina Hawkeových před monstry Blight do města Kirkwall. Jednou z postav je Anders, který uzavře smlouvu s duchem Spravedlnosti, a dovolí mu vtělit se do svého těla. Doufá, že tak bude mít víc sil k boji se zlem. Jenže v průběhu hry začíná být jasné, že duch se dostává mimo Andersovu kontrolu a přebírá nad ním moc.

Jednou z hlavních dějových linií hry je Andersův boj za osvobození mágů od Kruhu a templářů, což připomíná Breivikův boj proti norské vládě. Svou cestu spravedlnosti ale vymění spíše za cestu pomsty a z konfliktu se tak stává otevřený boj. Hráč, který se chce dostat do finále, nemá moc šancí Andersovi zabránit v jeho vražedné misi a musí zlikvidovat nejméně 90 postav, což je jen o málo víc, než zvládl norský extrémista. Vzhledem k pozdější realitě je stejně bezmocný jako norská policie, která se mohla na ostrov Utøya dostat vrtulníkem už za 20 minut, a místo toho ztratila nejméně půlhodinu čekáním na lodě.

Sám Breivik již dříve vypověděl, že od léta 2006 hrál rok nepřetržitě hru World of Warcraft, u které trávil 16 hodin denně. Jako přípravu na masakr ale použil hru Call of Duty: Modern Warfare 2. I v té se vyskytují teroristi, kteří spřádají své plány na zničení světa. Jeden z nich zaútočí na moskevském letišti, které nápadně připomíná Domodědovo.  Mimochodem, i tato hra byla do jisté míry prognostická, protože vyšla na konci roku 2009 a na uvedeném moskevském letišti došlo v lednu 2011 skutečně k teroristickému útoku. Kdo ví, kterou z herních postav se budou inspirovat další teroristi. Námětů v moderních počítačových hrách je celá řada…

  • Beverly

    To snad nemyslíte vážně. Štvát lidi proti počítačovým hrám takhle laciným, hloupým, iracionálním způsobem ve stylu TV Nova bylo módní v devadesátých letech… i když, očividně se lidé neznalí kontextu chytají i dnes. Nedávno jeden televizní moderátor na čt24 pronesl zcela vážně míněný dotaz směrem k jakémusi psychologovi – „může člověk hrát počítačové hry a zůstat normální?“

    Tohle byla jedna obrovská a strašně nešťastná shoda náhod – tomu, jakým způsobem mezi oběma nesouvisejícími jevy vytváříte souvislost, se říká magické myšlení a dělali to lidé ve středověku. Dnes tuto samou metodu používá bulvár.

    Vývojářské studio Bioware je mezi hráči známé hrami, ve kterých se snaží vytvořit silný příběh častokrát s morálním přesahem a působivé postavy. Pro celé studio a zejména scénáristy zodpovědné konkrétně za příběh Dragon Age 2 a za zmíněnou postavu Anderse byla tato událost obrovským neštěstím. Naznačovat, že mají s tragédií v Norsku jakýmkoliv způsobem něco společného, je nemístné, laciné, necitlivé a zkrátka blbé.

    Nezlobte se, ale říkáte si o to sám – je vidět, že jste tak trochu mimo.

    za a) časově – tohle celé už je velmi starý příběh, který se v médiích řešil dávno, očividně jste to teď někde vyhrabal

    za b) souvislostmi – hledáte senzaci tam, kde je pouze neštěstí a tragédie, a to pro zúčastněné na obou stranách. Počítačové hry dnes hraje kdekdo, dospělé vzdělané ženy, dospělí vzdělaní muži, důchodci, teenageři i psychopati, nic nového pod sluncem, vítejte ve 21. století

    za c) obecným tématem – on tu senzacechtivou debatu o nebezpečnosti hraní počítačových her dnes ještě někdo bere vážně?

    • Pavel

      V době kdy už není žádný tajemství, že symbolika útoků 11/9 byla v mnoha filmech avizována dopředu (Simpsonovi, Terminátor, Metrix atd.), se mi zdá článek celkem logický.
      Musíme si uvědomit, že se ve filmovém, hudebním, a televizním průmyslu, neděje nic náhodou. Po 89 jsme se dostali do říše zla. Na podstatu lidský morálky se útočí všemi prostředky. Myslíte si že pravidelné hraní 13 letého človíčka, brutální střílečku, nepoznamená jeho duši?
      Příspěvek uživatele „xxx“ je toho důkazem!

  • Miroslav Palla

    Co tato „vyšinutá“ zpráva dělá na tomto webu ? To se procproto.cz snaží napodobat trapný bonusweb ? Nebo nemáte o čem psát ? Víc takových článků a sbohem.

  • xxx

    Tak to by mě měli policisté okamžitě zatknout. Já hrál delta force – black hawk down. Jsem z Ostravy a když procházím přes Masarykovo náměstí tak si připadám jak v ulicích jednoho z těch měst a vystresovaný, že už nemám pozici na uložení bych mohl po podezdřelých střílet.

  • Ligos

    Normálně se komentářů zdržuji, ale tahle slátanina plná nesmyslných přirovnání virtuální postavy z počítačové hry k jednomu šílenýmu bláznovi za komentář stojí: JDĚTE S TAKOVÝMA ČLÁNKAMA NĚKAM ! Takovéhle „vaření z vody“ aby člověk pohledal, fakt že jo…