Japonské lolitky – trhlá móda z Asie

0
787

Styl, kdy mladé dívky připomínají panenky, a i v 25 letech vypadají jako čtrnáctileté, je velmi populární v Japonsku. Také zdejší módní průmysl na něm vydělává nemalé peníze. Inspirovala ho především viktoriánská éra a její porcelánové panenky. Módu zbožňují mladé Japonky ve věku od 15 do 30 let a jako „lolitky“ chtějí být co nejroztomilejší.

Asi nejdůležitější součástí outfitu “lolitek“ je sukně – obvyklé v délce ke kolenům. Pod ní se nosí většinou speciální výztuž, díky níž drží sukně tvar a zdůrazní se tak i její honosnost. Dalším atributem této módy jsou podkolenky (někdy i punčocháče), ve většině případů bílé. Boty jsou buď na platformě, nebo na vysokém podpatku. Oblíbené jsou též stuhy do vlasů a rukavičky v délce k lokti.

Líčení a barva vlasů připomíná zase co nejvíc postavičky z anime – japonských kreslených seriálů.  Z detailů jsou nejpatrnější výrazně vykreslené oči a malý špičatý nos, a aby oči vynikly co nejvíce, jsou ostatní části tváře méně dominantní. Zvláště ústa pak bývají malá. Dalším typickým vizuálním prvkem postaviček jsou účesy a vlasy nejrůznějších barev (černé, šedé, modré, zelené, růžové aj.). Výsledkem pak bývají až přehnaně roztomilé dívenky s obrovskýma nevinnýma očima. Mladé Japonky se proto líčí a češou stejně.

Název stylu se sice inspiroval skandální Nabokovovou knihou Lolita, ale s nemravností nemá nic společného. Kniha vypráví příběh pedofila posedlého mladinkými nymfičkami, které líčí jako nedospělá děvčátka se zvláštním kouzlem a s vědomím obrovské moci, jakou mají právě nad takovými muži, jako je on sám. Tato děvčátka ihned rozeznáte od ostatních nudných dívenek jejich věku – jsou totiž krásná a potměšilá. Módní styl „lolitka“ má jen minimální sexuální kontext – děvčata mají působit sympaticky, nikoli sexy. Stejně jako viktoriánské porcelánové panenky mají být především potěchou pro oko.

Mimořádnou oblibu, kterou si tento styl získal právě v Japonsku, lze vysvětlit tamní kulturou. Na rozdíl od západních zemí je tady dětský vzhled i projev vysoce ceněn. Proto mají dospělé Japonky velmi rády třeba značku Hello Kitty. V západních zemích je její produkce určena především dětem.