Auta jako osobnosti – hodný, zlý a ošklivý

[dropcap]S[/dropcap]e zajímavým zjištěním přišli vědci z Univerzity ve Vídni – většina z nás přiřazuje autům osobnostní rysy. Takže vozy s výraznou maskou chladiče a úzkými světlomety vnímáme jako dominantní a agresivní, zatímco auta s širokým čelním sklem vypadají dětsky a mají šťastné „obličeje“.

Zjištění zřejmě vysvětluje, proč řidiči reagují na okolní vozy různým způsobem a proč v nich některá auta vyvolávají silné reakce. A co v nás tedy vyvolává vzhled některých aut? Chrysler Crossfire, BMW 645ci a VW Sharan považujeme za nejnaštvanější, kdežto malinké japonské vozítko Daihatsu Cuore nám připadá nejsmutnější. Německé luxusní vozy Maybach a BMW 3, BMW 5 a BMW 645ci vnímáme jako nejdominantnější a nový VW Brouk jako nejšťastnější. Zajímavé je, že dospělí v Etiopii považují Mercedes třídy E za neurotický. Nicméně Vauxhall Astra v nikom žádné emoce nevyvolává, považujeme ho za jednoznačný průměr.

Průzkum vedený antropoložkou Sonjou Windhager z Univerzity ve Vídni zjišťoval mezi 129 dospělými respondenty v Rakousku a v Etiopii, jaké emoce, osobnostní rysy a věk přiřazují 26 vybraným autům. Vyšlo také najevo, že některé čelní masky aut připomínají lidské obličeje a že řidič auta má stejné povahové rysy jako jeho auto.

„Na naše rozhodnutí, jaké kupujeme auto to, může mít vliv,“ soudí antropoložka. „Dokonce jsme možná ochotni zaplatit více za auto s ´obličejem´, který se nám líbí víc, ale to by mělo být předmětem dalších výzkumů.“ Cílem její práce byl výzkum pareidolie – lidské tendence hledat tváře a další lidské rysy v neživých objektech.

Automobily a jejich osobnosti

[one_third]

Dominantní

Maybach

BMW 645ci

Mužný

Chrysler 300C

BMW 645ci

Ženský

Nissan Micra

[/one_third]

[one_third]

Dětský

Toyota Aygo

Dospělý

BMW 3

BMW 645ci

Smutný

Daihatsu Cuore

Kia Picanto

[/one_third]

[one_third_last]

Naštvaný

Chrysler Crossfire

BMW 645ci

Šťastný

New VW Beetle

Mini Cooper

Neurotický

Honda Civic

Mercedes E Class

[/one_third_last]

Zdroj: Telegraph