Téměř dva kilometry dlouhý tunel bude proražen skrz úzkou šíji poloostrova Stadlandet, který je po celý rok znám mimořádně nepříznivým počasím. Jde přitom o mimořádně vytíženou námořní trasu. Nový tunel propojí dva fjordy a pomůže překonat obtíže, kterým musí lodě v této části Norska čelit. V okolí dochází k častým prodlevám v dopravě, kdy lodě musí čekat dlouhé hodiny, než se moře uklidní. Výjimkou nejsou ani tragické události: silný vítr a nebezpečné proudy způsobily, že jen za první tři měsíce letošního roku zde došlo k 46 haváriím, při kterých přišlo o život 33 lidí, informovala služba Nordvest Fjordservice.
Francouzský Canal du Midi, který zkracuje cestu mezi Středozemním mořem a Atlantským oceánem, je sice v provozu už od 17. století, slouží ale přepravě malých plavidel. Naproti tomu Stadlandetský tunel bude měřit na šířku 23 m a na výšku 33 m a budou ho moci využívat nákladní i osobní lodě.
Hodnota projektu dosahuje 1,6 miliardy norských korun (něco přes 200 milionů eur). „Je to velmi důležitý projekt,“ řekl norský premiér Jens Stoltenberg. „Díky němu bude námořní doprava v této oblasti konečně bezpečná.“ První plány prorazit šíji Stadlandetu byly přitom na stole už v roce 1870. Kvůli nedostatku peněz nebyl nakonec realizován ani projekt z 20. let minulého století.
Výstavba, na kterou vláda vyčlenila jednu miliardu norských korun, potrvá čtyři roky. Zatím ale není jasné, kdy a kde se podaří sehnat scházející částku.