Auta jako osobnosti – hodný, zlý a ošklivý

[dropcap]S[/dropcap]e zajímavým zjištěním přišli vědci z Univerzity ve Vídni – většina z nás přiřazuje autům osobnostní rysy. Takže vozy s výraznou maskou chladiče a úzkými světlomety vnímáme jako dominantní a agresivní, zatímco auta s širokým čelním sklem vypadají dětsky a mají šťastné „obličeje“. Zjištění zřejmě vysvětluje, proč řidiči reagují na okolní vozy různým způsobem a proč v nich některá auta vyvolávají silné reakce. A co v nás tedy vyvolává vzhled některých aut? Chrysler Crossfire, BMW 645ci a VW Sharan považujeme za nejnaštvanější, kdežto malinké japonské vozítko Daihatsu Cuore nám připadá nejsmutnější. Německé luxusní vozy Maybach a BMW 3, BMW 5 a BMW 645ci vnímáme jako nejdominantnější a nový VW Brouk jako nejšťastnější. Zajímavé je, že dospělí v Etiopii považují Mercedes třídy E za neurotický. Nicméně Vauxhall Astra v nikom žádné emoce nevyvolává, považujeme ho za jednoznačný průměr. Průzkum vedený antropoložkou Sonjou Windhager z Univerzity ve Vídni zjišťoval mezi 129 dospělými respondenty v Rakousku a v Etiopii, jaké emoce, osobnostní rysy a věk přiřazují 26 vybraným autům. Vyšlo také najevo, že některé čelní masky aut připomínají lidské obličeje a že řidič auta má stejné povahové rysy jako jeho auto. „Na naše rozhodnutí, jaké kupujeme auto to, může mít vliv,“ soudí antropoložka. „Dokonce jsme možná ochotni zaplatit více za auto s ´obličejem´, který se nám líbí víc, ale to by mělo být předmětem dalších výzkumů.“ Cílem její práce byl výzkum pareidolie – lidské tendence hledat tváře a další lidské rysy v neživých objektech.

Automobily a jejich osobnosti

[one_third] Dominantní Maybach BMW 645ci Mužný Chrysler 300C BMW 645ci Ženský Nissan Micra [/one_third] [one_third] Dětský Toyota Aygo Dospělý BMW 3 BMW 645ci Smutný Daihatsu Cuore Kia Picanto [/one_third] [one_third_last] Naštvaný Chrysler Crossfire BMW 645ci Šťastný New VW Beetle Mini Cooper Neurotický Honda Civic Mercedes E Class [/one_third_last] Zdroj: Telegraph