Jevu UFO čelili i naši předkové
Skeptikové ujišťují, že žádné mimozemské koráby nad naší planetou nelétají a doporučují, aby se ufologové dívali méně na Akta X a podobné pořady. Nejspíš mají pravdu, nicméně pozorování podivných nebeských jevů se nijak neomezuje jen na 20. a 21. století. A navíc, některé záhady stále čekají na vysvětlení.
Podívejte se na gobelín z roku 1330, který se nachází v chrámu Notre-Dame ve francouzském Beaune. V jeho levém horním rohu je na obloze zřetelně vidět „černý klobouk“. Stejným způsobem přece očití svědkové popisují UFO.
[caption id="attachment_11165" align="alignnone" width="600"] Kloboukovitý předmět na gobelínu z roku 1330.[/caption]
A co si myslet o fresce Ukřižování Krista na Golgotě z r. 1350, kterou mají v klášteře Visoki Dečani v Kosovu? Jsou na ní vidět létající tělesa s motory v zadní části, z nichž šlehají plameny, nechybí ani jejich piloti.
[caption id="attachment_11166" align="alignnone" width="600"] Freska byla zhotovena kolem roku 1350.[/caption]
Už staří Číňané zmiňovali ve svých záznamech ohnivé létající objekty, které naštěstí nepůsobily lidem žádnou škodu. Jeden ze zápisů pochází z roku 235 n. l., kdy podivné létající těleso sledoval celý oddíl plukovníka Lian-žua. Neznámý objekt, ze kterého vycházely paprsky, podnikl několik manévrů a nakonec se vznesl a zmizel v oblacích. Šlo o mimořádný záchvat davové hysterie, nebo byla příčinou podivného úkazu na obloze kometa? Anebo snad fenomén, který si spojujeme s jevem UFO a návštěvníky z vesmíru? V Čen-Kao z 5. století n. l. jsou dokonce popsány detaily „létajícího vozu“, jako pohonné jednotky a vrtule.
Také řecký historik Plútarchos (přibližně 50 až 120 n. l.) psal o podivných jevech na obloze, zmínil například zážitek spartského vojevůdce Lýsandrose, kterému čelil během bojů s Atéňany: „Po 75 dnů bylo na obloze nepřetržitě vidět ohnivé těleso připomínající hořící mrak, které ale nestálo na místě. Pohybovalo se pomocí různých trhavých pohybů“. Plútarchos také zmiňuje, že pouhý věk před jeho návštěvou Egypta bylo možné na březích horního Nilu spatřit kovové trosky „sluneční lodi“, na níž sem kdysi dolétl „bůh“ Osiris.
[caption id="attachment_11172" align="alignnone" width="600"] Záhadný objekt je i na obraze Domenica Ghirlandina, který ho nakreslil v 15 století. Zprava nad ramenem Panny Marie se vznáší UFO, které pozoruje muž se psem.[/caption]
O podivných létajících objektech psali i další antičtí autoři, mimo jiné Titus Livius a Cicero. „Nebeské disky“ zmiňoval i Aristoteles. U Plinia Staršího (23 až 79 n. l.) se dočítáme, že v době války proti Kimberům a Teutonům (v roce 102 př. n. 1.) „přelétl po obloze při západu slunce směrem od západu na východ hořící štít, sršící jiskrami". Plinius později létající objekty dokonce rozdělil na několik kategorií: pitei (ve tvaru sudů), diskoidy (disky s paprsky), serati (ve tvaru rohů) a lampadi (létající ohnivé pochodně).
I pozdější historické prameny připomínají UFO, například v roce 1290 vzbudil mezi mnichy z opatství Yorkshire velké pozdvižení obří stříbrný disk, který se pomalu pohyboval po nebi nad klášterem. V Norimberku došlo v roce 1561 dokonce k jakési „nebeské válce“. Podle Wickianovy kroniky se v dubnu na obloze objevilo velké množství různobarevných koulí a dalších útvarů připomínajících kopí nebo kříže, které se mezi sebou pustily do boje. Bitva trvala asi hodinu, mnohé objekty popadaly na zem a shořely na popel.
Mnohé záhady se zcela jistě týkaly kulových blesků, průletu komet, konjunkcí hvězd či bolidů aj., ale nad některými pozorováními by zřejmě váhala i současná věda.