Lusitania – druhý Titanic!
Na světě je asi málo lidí, kteří by neznali aspoň ve zkratce příběh slavného Titaniku, který ztroskotal během své první plavby v noci ze 14. na 15. dubna 1912. Při této katastrofě zahynulo 1517 cestujících a členů posádky. Málokdo ale zná parník Lusitanii, jehož osud nebyl o nic méně dramatický a tragický. Tato chlouba tehdejšího námořnictva skončila pod mořskou hladinu takřka přesně o tři roky později.
Lusitania byla chloubou britské námořní flotily. Jednalo se o luxusní plavidlo, které vypadalo jako skutečný palác. Měla sedm palub a i cestující třetí třídy si tu užili na tehdejší dobu nevídaného luxusu v podobě čtyř a šestilůžkových kajut. Lusitania měřila 232 metrů a její výtlak byl 32 tisíc tun. Hned po spuštění na vodu v roce 1907 získala Modrou stuhu Atlantiku, což byl titul pro nejrychleji transatlantickou loď. Cestu mezi Irskem a Spojenými státy překonala za příznivých podmínek přesně za 4 dny, 19 hodin a 52 minut. Britové se dmuli pýchou, že proslulá Modrá stuha připadla zásluhou Lusitanie opět jim: Předtím ji dlouhých deset let získalo vždy Německo.
Lusitanii nechala v glasgowských loděnicích postavit společnost Cunard, a to za půjčku ve výši 2 600 000 liber od britské vlády. Podmínkou bylo, že v případě vojenského konfliktu bude parník k dispozici vojenskému námořnictvu. Bylo ta podmínka prozíravá, protože nad Evropou se v tu dobu stahovala mračna 1. světové války, která vypukla o sedm let později. Jenže v roce 1914 už o Lusitanii neměla armáda zájem. Alespoň oficiálně. Nicméně tvořila jakousi zálohu, a i proto se nejspíš ocitla na německém seznamu britských válečných plavidel. V praxi ale sloužila jako osobní loď, ale ani to ji neuchránilo od tragického osudu.
[/caption]
Mezi ponorkami, které se v tu dobu u irských břehů pohybovaly, byla také ponorka U-20. Měla za sebou úspěšnou likvidaci tří britských lodí a chystala se právě k návratu do Německa. Pak ale v brzkém odpoledni, kdy mlha trochu ustoupila, zpozorovala posádka ponorky velký parník. Ponorka se znovu ponořila a připravila se k útoku. Ve 14.10 vydal velitel Walther Schwieger rozkaz odpálit torpédo. První výbuch zastihl osazenstvo Lusitanie ve chvíli, kdy končil oběd. Pak se ozvala další exploze a Lusitanii zbývalo jen 18 minut existence. Posádka ani nestačila spustit většinu záchranných člunů a o život přišlo téměř 1200 lidí. Kapitán Turner zůstal až do smutného konce na kapitánském můstku, přesto jako by zázrakem tragédii přežil.
Všechno se odehrálo tak rychle, že byli překvapeni i Němci v ponorce. Vždyť vystřelili jen jedno torpédo... Proč tedy dva výbuchy? Odpověď byla docela jednoduchá. Parník vezl v nákladních prostorách nelegální kontraband vojenské munice, a nikoliv jen máslo, které bylo v papírech přiznáno.
Místo másla munice
Ten se završil 7. května roku 1915. Stalo se tak týden poté, co opustila New York a už směřovala k přístavu v Liverpoolu. Ráno onoho osudového dne vplula Lusitania do vod poblíž jižního pobřeží Irska. Dodejme, že to byly vody značně nebezpečné, protože v nich operovaly německé ponorky. Kapitán parníku, zkušený William Turner měl sice zprávy o tom, kde se pohybuje, ale nevěděl pochopitelně, jaké je přesné rozložení ponorek. Navíc se nad mořem vznášela poměrně hustá mlha, a loď proto plula pomalu. To vše, i fakt, že byly v pohotovosti záchranné čluny, vyvolávalo mezi 1252 cestujícími i 702 členy posádky značnou nejistotu. Možná dokonce předtuchu zlého konce. [caption id="attachment_6487" align="alignnone" width="600" caption="První výbuch zastihl osazenstvo Lusitanie ve chvíli, kdy končil oběd. Pak se ozvala další exploze a Lusitanii zbývalo jen 18 minut existence. Posádka ani nestačila spustit většinu záchranných člunů a o život přišlo téměř 1200 lidí."]
Lidé jako návnada
Potopení Lusitanie bylo od první chvíle považováno za naprostou zvrhlost, vždyť loď vezla civilní obyvatelstvo, mezi nimi i děti. Mimo jiné: z 129 dětí jich více než 90 našlo v irských pobřežních vodách svou smrt. Za hlavního viníka bylo pochopitelně označeno Německo, jenže s jeho naprostou vinou to tak stoprocentní není. Britové rozhodně neměli převážet na oficiálně civilní lodi vojenskou munici. Zajímavé bylo také to, že pár dní před vyplutím Lusitanie z New Yorku vyšel v novinách inzerát, který cestující od plavby na parníku odrazoval s odůvodněním, že mezi Německem a Británii panuje válečný stav a loď může být v britských vodách potopena. Zadavatelem inzerátu byla překvapivě sama německá ambasáda ve Washingtonu. Pozoruhodný je i výrok britského prvního lorda admirality, kterým nebyl v tu dobu nikdo jiný než Winston Churchill: „Teď půjde o to, abychom nechali neutrální lodě přijíždět k našemu pobřeží, doufajíce, že dostaneme do konfliktu s Německem zvláště Spojené státy.“ Američanům se totiž nechtělo zapojovat do války, která sužovala hlavně Evropu. Ale na Lusitanii zemřelo také hodně obyvatel USA a někteří historikové tvrdí, že potopení této lodi přispělo k tomu, že zaoceánská velmoc se nakonec do 1. světové války vstoupila. Je tedy velmi pravděpodobné, že cestující na Lusitanii i jiných civilních lodích, které proplouvaly britskými vodami prošpikovanými německými ponorkami, byli používáni jako živá návnada na budoucí americké spojence. Za smrt stovek lidí tak mohlo nejen Německo, ale v nemalé míře také Británie se svými podivnými praktikami.Publikováno: 11. 11. 2011
Kategorie: Stalo se