Pravá tvář Leonarda da Vinci konečně odhalena?

Jeho dílo nás dodnes uchvacuje a mnohá jeho tajemství zůstávají neodhalena. Například nevíme se stoprocentní jistotou, jak slavný italský umělec vypadal. Existuje sice velmi známá kresba, které je považována za jeho autoportrét. Najde se ale dost badatelů, kteří toto tvrzení zpochybňují. Navíc se jedná o dílo z let 1510 až 1515, tedy z doby, kdy měl Leonardo na krku už šestý křížek. S jistotou můžeme říci to, že da Vinci musel být krásný muž. Shoduje se v tom řada dobových svědectví, která jej popisují jako nebývale krásného člověka s velkým charismatem. I proto leckoho zajímá, jak slavný malíř, sochař, architekt a vynálezce vypadal v rozpuku sil, když ho obdivovala celá Itálie a měl řadu milenců.

Považoval se za nejkrásnějšího člověka

Odpověď nám možná dává jedno z nejznámějších autorových děl, kterým je freska "Poslední večeře" z milánského kostela Santa Maria delle Grazie. Podle Rosse Kinga, známého britského popularizátora vědy, si můžeme tvář Leonarda da Vinciho prohlédnout právě na Poslední večeři, která vznikla kolem roku 1490 (tehdy bylo da Vincimu necelých 40 let). King tvrdí, že malíř "poskytl" svou tvář, ovšem branou z různých úhlů, rovnou dvěma apoštolům zpodobněným na této fresce. Jedním je Jakub zvaný Menší, který je na obraze druhý zleva s nataženými prsty levé ruky (mimo jiné, tohle bylo typické Leonardovo gesto). Druhým apoštolem je Tomáš (na obraze šestý zprava se vztyčeným prstem). [caption id="attachment_12021" align="alignnone" width="600"] Podle Rosse Kinga, známého britského popularizátora vědy, si můžeme tvář Leonarda da Vinciho prohlédnout právě na Poslední večeři, která vznikla kolem roku 1490.[/caption] Že se Leonardo při práci na Poslední večeři inspiroval sám sebou, naznačuje i jeho vrstevník a blízký přítel Gasparo Visconti. Ten je autorem lehce ironických veršů, v nichž popisuje, jak malíř hledá vždycky ty nejkrásnější modely. A když takové nemůže najít, pak neváhá a použije svou tvář, která prý odpovídá jeho představám o kráse nejlépe. I kdyby ale měli King s Viscontim pravdu, a Leonardova podoba byla zachycena na milánské fresce, velký důvod k radosti to není. Za více než 500 let své existence byla Poslední večeře několikrát restaurována a je velmi pravděpodobné, že kvůli tomu se tváře apoštolů od roku 1490 značně proměnily.