Norsko staví tunel pro námořní lodě. První svého druhu na světě

Téměř dva kilometry dlouhý tunel bude proražen skrz úzkou šíji poloostrova Stadlandet, který je po celý rok znám mimořádně nepříznivým počasím. Jde přitom o mimořádně vytíženou námořní trasu. Nový tunel propojí dva fjordy a pomůže překonat obtíže, kterým musí lodě v této části Norska čelit. V okolí dochází k častým prodlevám v dopravě, kdy lodě musí čekat dlouhé hodiny, než se moře uklidní. Výjimkou nejsou ani tragické události: silný vítr a nebezpečné proudy způsobily, že jen za první tři měsíce letošního roku zde došlo k 46 haváriím, při kterých přišlo o život 33 lidí, informovala služba Nordvest Fjordservice. Francouzský Canal du Midi, který zkracuje cestu mezi Středozemním mořem a Atlantským oceánem, je sice v provozu už od 17. století, slouží ale přepravě malých plavidel. Naproti tomu Stadlandetský tunel bude měřit na šířku 23 m a na výšku 33 m a budou ho moci využívat nákladní i osobní lodě. Hodnota projektu dosahuje 1,6 miliardy norských korun (něco přes 200 milionů eur).  „Je to velmi důležitý projekt,“ řekl norský premiér Jens Stoltenberg. „Díky němu bude námořní doprava v této oblasti konečně bezpečná.“ První plány prorazit šíji Stadlandetu byly přitom na stole už v roce 1870. Kvůli nedostatku peněz nebyl nakonec realizován ani projekt z 20. let minulého století. Výstavba, na kterou vláda vyčlenila jednu miliardu norských korun, potrvá čtyři roky. Zatím ale není jasné, kdy a kde se podaří sehnat scházející částku.