Astronomové objevili první exoměsíc

Díky tvůrcům sci-fi filmů jsme už nějaký čas věděli, že kolem planet v jiných solárních systémech obíhají měsíce. Známe například Pandoru z Cameronova filmu Avatar nebo Lesnatý měsíc Endor z šestého dílu Hvězdných válek. Tyhle měsíce jsou sice smyšlené, ale teď se takové těleso podařilo objevit i astronomům.

Vědci o existenci exoměsíců nepochybovali, ale najít důkaz je nesmírně obtížné. Teď se ví, že ve vzdálenosti 1800 světelných let od Země se takové těleso vyskytuje. Tento měsíc je asi o polovinu menší než Země a obíhá kolem obří planety, jejíž hmotnost dosahuje čtyřnásobku Jupitera. Také jeho vzdálenost od planety je úctyhodná – 20 miliónů kilometrů, což je mnohem dál než v případě jakéhokoli měsíce v naší sluneční soustavě.

„Vzhledem k tomu se nabízí otázka, zda těmto tělesům můžeme vůbec říkat měsíce, nebo zda bychom pro ně měli hledat jiné označení,“ řekl astronom David Kipping.

Zdroj: New Scientist

• mykanec

Pro ty, co neumí hledat na webu a číst…:

„Exoplaneta nebo také extrasolární planeta je planeta obíhající kolem jiné hvězdy než kolem Slunce a patřící tudíž do jiné než sluneční planetární soustavy.“

• Toman

Taky mi tam chybí nějaké vysvětlení o čem přesně vlastně článek je … čím je měsíc u 4x většího tělesa než Jupiter a mnohem dál než všechny měsíce v naší soustavě jiný, než obyčejný měsíc, který každý zná? Jsem prostě lajk a potřebuju věci polopatě :)

• mykanec

Drahý Tomane, to že jsi Lajka neomlouvá tvou lenost.

Tyto články mají pouze upozornit na zajímavá témata, nikoliv je zpracovávat vyčerpávajícím způsobem.

Záleží už jen na velikosti tvé touhy po vzdělání, umění informace vyhledávat a tvé schopnosti vyhledané pochopit.

Předžvýkávat ti tu nikdo nebude.

• Honza

Ahoj, mam trochu nejasnosti, chtel bych se zeptat co presne si mam tedy predstavit pod pojmem exomesic, pripadne jak se da zjistit, ze je teleso exomesic?

exoměsíc – viz exoplaneta