Vědci našli planetu, která neobíhá kolem žádné hvězdy

Astronomové poprvé v historii objevili planetu „bez domova“ – tedy takovou, která není gravitačně svázána s žádnou hvězdou. O existenci takových těles se spekulovalo už delší dobu, ale jejich objevení se dá přirovnat k hledání příslovečné jehly v kupce sena. Izolovaná planeta je od nás vzdálená 100 světelných let. Od své hvězdy byla zřejmě odvržena v době, kdy se formovala. Vědci odhadují její stáří na 50 až 120 miliónů let. Teplota na povrchu dosahuje asi 400 stupňů Celsia, hmotnost je asi 4x až 7x větší než Jupiterova. Vesmírný „bezdomovec“ dostal jméno CFBDSIR2149.

„Ačkoli teoreticky se existence tohoto typu velmi mladých planet předpokládala, až dosud se nám takové těleso nepodařilo objevit,“ řekl astronom Itienne Artigau z montrealské univerzity (UdeM). Absence zářící hvězdy v blízkosti planety umožní detailní studium atmosféry tohoto tělesa. Získané informace bude možné využít i při zkoumání planet, které obíhají kolem hvězd.

Zdroj: DailyMail

• A mě by zajímalo, jak tu planetu našli, když planety se většinou najdou tím způsobem, že přejde přes její mateřskou hvězdu, což se nám zobrazí jen jako černý kruh.

• lucius

myslíš to dobre, ale nie je to celkom tak. Ide o pokles jasnosti hviezdy, teda svetelnej krivky, ktoré zaznamenávajú fotometre a druhý spôsob sú gravitačné odchýlky, vzájomný vplyv hviezdy a planéty, kedy sa materská hviezda mierne vychyľuje. Inak, astronómovia počítajú s túlavými planétami ako s bežným javom, len s dnešnými prostriedkami ich nie je možné nájsť, preto ich nazývajú temnými pútnikmi, predpokladám, že názov bol prevzatý z ronapo Perry Rhodan, ktorý zároveň odporúčam všetkým fanúšikom sci-fi. Myslím, že najzaujímavejšie boli prvé série Perry Rhodan a Thoregon, skvelé čítanie viacerých autorov a dnes sa dá nájsť istá analógia, pretože to, čo bolo predpovedané v tých krátkych príbehoch spred takmer 50 rokov, tak to sa dnes napĺňa. Tento román vychádza nepretržite asi od roku 1964 a sú tam spomínaní aj Temní pútnici, ďakujem za pozornosť :)

• FFS

A to je dobrá otázka, proto jsem hodil do googlu „rogue planet“ a hned je noha v nohávu.

• FFS

Ta odpověď tam je, abych upřesnil. :)

• Roman

Znamená to tedy že se zde nestřídá noc a den…je jen noc. A noc 400C je dost.

• kamaka

Označovat ho jako planetu není tak jednoznačné, protože tento objekt, mimochodem celé jeho pojmenování je CFBDSIR2149-0403, je formálně označen jako hnědý trpaslík třídy T a tyto objekty mají v nitru vlastní zdroj energie k zářeni. Proto ta teplota kolem 400 stupňů Celsia.

• Onassis

Zajímalo by mě když nemá žádnou hvězdu kde se bere teplota povrchu 400 stupňů…?

• mattos

Třeba je nějaký zdroj tepla na jejím povrchu, ne?

50 milionů – 120 milionu let je planetární miminko, prostě je ještě žhavá.

• Ski