Vědci objevili nejbližší planetu mimo sluneční soustavu

Astronomové z Evropské jižní observatoře objevili v těsném sousedství naší sluneční soustavy exoplanetu o hmotnosti Země. Obíhá kolem Alfa Centauri B, která je třetí nejbližší hvězdou od Slunce. Ve skutečnosti se jedná o trojhvězdu, složenou ze dvou hvězd podobných Slunci: Alfa Centauri A a B, a třetí hvězdy – červeného trpaslíka – známé jako Proxima Centauri, která je od Slunce vzdálená 4,24 světelných let.

Už v 19. století se astronomové domnívali, že vzhledem k blízkosti vůči našemu Slunci by v tomto hvězdném systému mohl být život. Ale existenci první planety se podařilo potvrdit až nyní díky systému HARPS, který je napojen na dalekohled observatoře La Silla v Chile. „Signál, který máme, svědčí o existenci planety. Ta obíhá kolem Alfa Centauri B za 3,2 dne,“ uvedl astronom Xavier Dumusque pro magazín Nature. Vědci ji objevili díky slabému houpání v pohybu Alfa Centauri B, které způsobuje gravitační síla obíhající planety.

[quote]Čtěte dále na ProcProto.cz: Horká Venuše je možná třetí planetou sluneční soustavy, kde sněží[/quote]

Nově objevená planeta je od své mateřské hvězdy vzdálená 6 miliónů kilometrů, a proto na ní nemůže existovat život pozemského typu. Podle vědců ale není vyloučeno, že v dané soustavě mohou obíhat i další planety.

• MAXIMAQX

Ten odhad vzdalenosti planety od hvezdy nesmite brat vazne,je to jen hruby odhad,v tak tesne blizkosti hvezdy by proste jakakoliv planeta pomalu a jiste shorela jako papir,dokonce ani sama existence nejake planety neni jista,nikdy nebude videna zadnym teleskopem,je to jen domenka ze tam neco je protoze slunecni svit je prerusovan v pravidelnem intervalu a z toho usuzuji ze se jedna o nejaky vetsi predmet ktery obiha danou hvezdu,nic nemaji jen tento vzorec,coz je podle me hodne malo na nejaky dukaz o nejake planete obihajici kolem sve hvezdy.To ze nejaka hvezda blika blika,jeste neznamena ze kolem ni obiha nejaka planeta,ja nerikam ze nemaji pravdu ale logika my rika ze tam proste nikdo ,nikdy nic neuvidi nejakou sondou ktera by nam potvrdila pravdivost teto zpravy a nejen teto,je jich mnoho a le vedci by nedali ruku do ohne ze tam urcite neco je,to jen pocitac rika ze se tam houpe svetlo z hvezdy,tot vse.Nase elitni komando jmenem NASA,SAMOZREJME HNED USOUDI ZE SE JEDNA O PLANETU,TO JE K SMICHU.

• kamaka

A zase ta NASA. Nevím proč ji do tohoto konkrétního případu pleteš. Ta je zainteresovaná do programu družice Kepler. Ta hledá exoplanety úplně jinou metodou než je tento případ. Spektroskopem HARPS, což je evropská záležitost, se nesleduje žádné „houpání světla“ z hvězdy ale odchylky v tzv. radiální rychlosti jejího pohybu způsobené právě gravitací případné planety nebo planet, které kolem hvězdy obíhají. Opticky pochopitelně u hvězd podobných našemu Slunci (snad s výjimkou červených trpaslíků) žádným teleskopem nikdy planety přímo neuvidíme protože je jas hvězdy přezáří. Proto se vymysleli jiné metody a k nim příslušné přístrojové vybavení k detekci exoplanet a ty se už víc jak patnáct let používají.

• Potooczech

V podstatě se tím pádem jedná o objev takového dvojčete Merkuru v dané soustavě. Pouze je o velikosti Země, ale podmínky budou jinak velmi podobné Merkuru.

• kamaka

Jenže ta planeta se nachází od své mateřské hvězdy ještě 10x blíž než náš Merkur od Slunce. Takže pokud by se jednalo o kamennou planetu tak je na ní takové horko, že tam to kamení teče proudem.

• kamaka

Příliš malá vzdálenost od mateřské hvězdy, určitě vázaná rotace a bez atmosféry. Na přivrácené straně pekelná výheň a na té druhé tuhý mráz. Nic pro život. Objev dalších podobných planet v tomto systému je velice problematický protože už tento objev se dotkl samé hranice citlivosti zmíněného spektrografu HARPS.