Falešný úsměv nevede k ničemu dobrému

0
621

Určitě už jste to zažili – někdo vám zavolá, aby vám nabídl nějakou službu nebo produkt, a z jeho hlasu jste slyšeli doslova odkapávající med. Nakonec vám volající popřeje „hezký dééén“. Vy jste přitom z jeho pozitivního naladění a „zářivého“ úsměvu celou dobu cítili neupřímnost a faleš. Váš pocit byl správný.

Je to i naopak: když musíte předstírat úsměv od ucha k uchu, budete si ve skutečnosti připadat hrozně. Zjistila to nová studie, o které informovalo únorové vydání magazínu Academy of Management Journal.

Vědci tvrdí, že když se lidi nutí do úsměvu a umělé pohody, ve skutečnosti se jim zhoršuje nálada. Falešný úsměv vadí podle studie hlavně ženám.

Psycholog Brent Scott, který výzkum vedl, doporučuje manažerům, aby zaměstnance při jednání s klienty nenutili do umělého úsměvu – může se to totiž obrátit proti nim. „Úsměv jen kvůli úsměvu vede k emočnímu vyčerpání a firmě to nepřináší nic dobrého,“ řekl.

Nacvičený úsměv je doslova pohromou pro zaměstnance zákaznických služeb a call center, bývá i důvodem vysoké fluktuace, takže produktivita ve skutečnosti klesá.

Nevyhovuje hlavně ženám, od kterých se očekává, že emočně budou mnohem přesvědčivější a výmluvnější než muži. Falešný úsměv vadí jejich přirozenosti mnohem víc a je i důvodem, že vnitřně trpí. Z firem, kde se to od nich vyžaduje, právě proto raději odcházejí.

Školení, jak být za všech okolností pozitivní, mají podle dr. Scotta jen krátkodobý efekt. „Když má vaše falešná radost trvat delší dobu, začnete se cítit nepřirozeně,“ upozornil psycholog. „Přehnaně pozitivní emoce jsou ve svém důsledku kontraproduktivní.“